Nakkesmerter

Nakkesmerter er sammen med skulderplager den nest hyppigste problematikken innen muskel-og skjelett. Det kan være mange årsaker til nakkesmerter; traume, ergonomi, whiplash, overbelastning, feil bruk, osv.

Her er ett eksempel på en nakkeplage:

Akutt nakkesmerte

En akutt nakkesmerte oppstår tilsynelatende plutselig uten noe ytre årsak eller direkte skade. Det kan ha underliggende årsaker som har utviklet feilfunksjoner i nakkens muskler og ledd over tid, men kan også oppstå uten åpenbar grunn. Dette er en relativt vanlig, men er i all hovedsak en ufarlig plage.

Årsaker

• Anspenthet pga stress, intens konsentrasjon over tid, irritasjon, støy, lysforhold osv.
  • Trenger du (nye) briller? Anstrenger du øynene, vil du automatisk spenne nakkemuskulaturen.
  • Ugunstige arbeidsstillinger
  • Statisk og ensidig arbeid
  • Gal liggestilling (sovne på sofaen)

Vanlige symptomer på nakkekink

• Nakken låser seg plutselig og blir stiv og smertefull
  • Kan våkne med kink om morgenen
  • Smerten sitter ofte i et bestemt punkt i nakken
  • Hodet holdes på skakke for å unngå smerten
  • Vanskelig å dreie på hodet eller se til siden uten å samtidig snu hele kroppen
  • Smertene kan være intense, – umulig å løfte hodet uten å hjelpe til med armene
  • Smertene forverres gjerne i løpet av første 1-2 dager for så å bli gradvis bedre
  • Noen blir raskt bra, men hos andre kan stivheten vedvare i uker og måneder.

Klinikk Libra har flere terapeuter som kan lindre og forkorte forløpet av akutt nakkesmerte

Styrkeøvelse for nakke