Hoftesmerter

Hoftesmerter kan ha en rekke årsaker. De vanligste plagene kommer fra selve hofteleddet og/eller muskulatur. Av leddplager innbefatter dette bla.a. artrose/slitasje, labrum, CAM/Pincer, og en rekke revmatiske og andre sykdommer. Muskulære plager kan være en strekk (muskelruptur) og overbelastning. Av hoftesmerter som kan komme fra muskulatur er det vanligst med overbelastning, eller såkalt tendinopati, av gluteus medius, adduktor longus og gluteus minimus.

Hoftesmerter er ett av de mest komplekse områdene i kroppen vår når vi tenker funksjon. Selve leddet skal absorbere mye krefter, og det er ett stort antall muskler som skal jobbe sammen i ett kompliserte samspill. Smerter fra hofteleddet kan komme fra feil bruk at muskulatur, og smerter fra muskulatur kan komme fra en feilfunksjon i hofteleddet.

Idrettsutøvere er mer plaget med strekk-skader enn resten av befolkningen. Når en muskel er utslitt og utsettes for ytterligere belastning og hurtig forlengelse kan en strekk forekomme. Ofte er slike plager lokalisert til lysk og hamstring. Det er god evidens for forebygging av hamstring-skader ved å gjøre Nordic Drop.

For de fleste andre så oppstår hoftesmerter mer som en følge av feil bruk over for lang tid. Typisk er det gange som fremprovoserer hoftesmerter. En må da se på gangmønsteret, og se hva som kan bidra til denne plagen. Ofte er det selve gangmønsteret som er årsaken, der enkelte muskler ikke bidrar tilstrekkelig og andre jobber for mye. En må da lage ett treningsopplegg for korrigerer dette. Slike plager kan også forårsake plager fra selve hofteleddet, der leddet blir påvirket av hvordan muskulaturen fungerer.

Mer informasjon om ulike hofteplager:

FAI (CAM/Pincer)

Psoas bursitt

Trocanter bursitt

Calve-Legg-Perthes

Gluteus Medius tendinopati

Adductor longus (fotballspiller seneproblematikk)

Klinikk Libra har lang erfaring i diagnostikk og behandling av hoftesmerter, ta kontakt hvis dette er noe som plager deg

Tøyningsøvelse for hoftesmerter

Tips ved hoftesmerter

Tips ved hoftesmerter relatert til riding