Bekkenløsning

Bekkenløsning er en relativt hyppig plage før og etter graviditet. En er ikke helt sikker på hvorfor gravide får bekkenløsning, men typiske forklaringsmodeller innbefatter hormonelle forandringer, irritasjon i ett eller flere ledd i bekkenringen, overbelastning av muskulatur og endret holdning/bevegelsesmønster. Bekkenløsning er per definisjon smerter fra de tre leddene i bekkenet; symfysen (leddet på fremsiden av bekkenringen), og de to ilio-sacral-leddene på baksiden under den store setemusklaturen. En kan få smerter i en, to eller alle av disse, og dette varierer fra person til person.

Prognosen på bekkenløsning er god. Ett år etter fødsel er 95% smertefri, og av de siste 5% har/hadde 70% smerter i alle tre leddene. Med andre ord, hvis du har smerter i ett eller to av disse leddene er det stor sjanse for at dette går over. Smerter fra bekkenet gjør at muskulaturen endrer bruk, noen aktiviseres mer, andre mindre. Dette kan i prinsippet føre til overbelastning av enkelte muskler. Bekkenløsning er både enkelt og vanskelig å behandle. Mange har stor effekt av å gå en grundig innføring i hva dette er, kombinert med aktivitetsregulering. Når en kvinne er gravid er det kanskje ikke tiden for å måtte nå over alt i hverdagen, og smerter er vanlige i løpet av graviditeten. Andre ganger må en se nøye på hvilke muskler brukes for mye, og hvilke bør aktiviseres mer for å kunne hjelpe. Selv om det er typiske mønster, varierer det endel fra person til person.

Det er heller ikke uvanlig av gravide utvikler smerter i korsryggen. Dette er trolig på grunn av at ryggmusklene har en tendens til å jobbe mer for å holde ryggen rett ved bevegelse. Når magen vokser vil den nødvendigvis hindre bevegelse i korsryggen, og dette rigiditeten blir blant annet opprettholdt av muskler i korsryggen.

Vanlige symptomer

• Smerter i symfyse og/eller begge sider i setet
  • Smerter ved gange, lengre tids ståing, lange skritt, vektbæring og bevegelser i ryggsøylen
  • Tretthetsfølelse i korsrygg
  • Ømme punkter i setemuskulatur

Visste du forresten at Norge har noen av verdens fremste forskere på bekkenløsning?

Klinikk Libra har lang erfaring og god kunnskap i behandling av bekkenløsning