Prolaps (skiveutglidning) – Hvorfor får noen smerter, mens andre ikke?

Mellom ryggvirvlene finner man bruskskivene/mellomvirvelskivene. Disse består en hard brusklignende substans, samt et noe mykere kjernemateriale. Hvis bruskskivene sprekker, kan skivemateriale presse seg ut. Da oppstår det en skiveprolaps. Inntil for få år siden trodde man at prolaps var en dramatisk tilstand. Nå vet man at det ikke er tilfellet. Faktisk er det slik at prolapser i ryggen er mer en normal tilstand enn det motsatte. Det viser seg nemlig at over halvparten av befolkningen til enhver tid har prolaps i ryggen, alt etter alder. Har man rimelig god plass i ryggmargskanalen, kan man fint ha en prolaps uten å kjenne noe vondt i ryggen. En prolaps vil kun få helsemessige følger hvis den blir så stor at den trykker på en nerverot samtidig som det oppstår en inflammasjon (betennelse) i området.

Selv om en har fått ett prolaps med nerverotspåvirkning, så er det bare et fåtall av disse som bør opereres. Prolapser i akutt fasen kan sammenlignes med modne, væskefylte druer som skrumper inn over tid og blir til rosiner. Når trykket på nerverøttene avtar, forsvinner smertene som regel. Forskning har vist at konservativ behandling og trening gir bedre resultater enn ved operativ behandling på lengre sikt. Korrekt diagnose, råd og veiledning er viktig for et godt resultat. Spør kiropraktor, manuellterapeut, osteopat eller fysioterapeut om råd.

Tabellen til høyre viser typiske funn i ryggen i forhold til alder.

Det viser tydelig at alder er den fremste prediktor for radiologiske funn i ryggen, men ryggsmerter øker ikke med alder. Dermed samsvarer ikke funn på bilder, med smerter. Prolaps gir eksempelvis ikke smerter hos alle, men hos andre kan det gi betydelige plager. Det må derfor være en annen grunn til ryggplagene, og Klinikk Libra kan hjelpe deg med å finne dette.

Hvis du ønsker mer informasjon om prolaps kan du se her