Massasje i Stavanger

Forskere over hele verden har sett at massasje kan være en effektiv behandlingsmetode, og brukes blant annet innen idrett, yrkesrelaterte plager, innen forebygging og rehabilitering. Når muskler er anspent over tid kan dette skape smerter og uønsket påvirkning av funksjon. Dette kan skape ett kompensatorisk bevegelsesmønster, som igjen fører til ytterligere uønsket spenning i nærliggende muskulatur. Massasje kan ha en god effekt ved å bryte  denne «onde» sirkelen.

Hvilken effekt har massasje?

• Myke opp stram muskulatur
  • Øke blodsirkulasjonen i musklene
  • Øke lymfatisk sirkulasjon
  • Avslappende effekt på kroppen
  • Gir en dypere, langsommere pust
  • Øke utskillelsen av væske og transporterer bort avfallsprodukter
  • Bedre kroppsholdning
  • Gunstig påvirkning på arrdannelse etter skader i bløtvev
  • Lindre stølhet

Triggerpunktbehandling

Ett triggerpunkt, eller muskelknute, som mange kaller det, er ett ømt punkt i en muskel . Disse kategoriseres som aktive eller latente. Ett aktivt triggerpunkt kan gi en utstrålende smerter i et bestemt område av kroppen når en trykker på det. For eksempel vil ett triggerpunkt i skulderen kunne stråle opp til hodet, og kan bidra til hodepine, mens punkter i setemuskelen kan gi utstrålende smerter i bena og gi opphav til såkalt ”falsk isjias”. Det er ulike årsaker til denne type triggerpunkter kan oppstå. De vanligste er statisk og ensidig arbeid f.eks kontorjobb hvor en sitter foran en dataskjerm hele dagen, stress, dårlig holdning og ernæringsmessige mangler.En triggerpunktbehandling består ofte av at terapeuten gir trykk mot triggerpunktet med gradvis økende press inntil pasienten føler smerten avtar. Målsetningen er å normalisere spenning, slik at smertene avtar.

Ønsker du å prate med en massør?