Akupunktør i Stavanger

Akupunktur er en over 2000 år gammel behandlingsform, basert på tradisjonell kinesisk medisin. Akupunkturbehandling omhandler stimulering av spesifikke punkter;  akupunkturpunkter – med tynne, sterile nåler for å gjenopprette ubalanser/ blokkeringer i kroppen som skaper plager og smerter. Tradisjonell kinesisk medisin ser på kroppen som en helhet bestående av en rekke vitale organer og energibaner (meridianer) som binder organene sammen. En forutsetning for å ha god helse er at energien (qi) strømmer fritt i kroppen.

Det finnes to hovedformer for akupunktur

1. Klassisk: Behandling av ulike lidelser ved at nåler settes i  akupunkturpunkter
  2. Triggerpunkt-behandling:  Løser opp spenninger i stram muskulatur og muskelknuter ved hjelp av nåler.

Ofte vil en kombinasjon av disse nåleteknikkene være en effektiv behandlingsform.

Hva behandler akupunktøren?

Behandling av voksne: i vesten har akupunktur  vært mest kjent for  smertedempende behandling ved at spesifikke akupunkturpunkt stimuleres for å øke kroppens evne til å produsere endorfiner som er kroppens eget smertestillende hormon. I andre tilfeller kan en påvirke kroppens egenproduksjon av eksempelvis søvnhormoner eller betennelsesdempende hormon.

Følgende tilstander er blant de vanligste som blir behandlet med akupunktur. Disse punktene baserer seg på WHO-publikasjonen «Acupuncture: Review and Analysis of Reports on Controlled Clinical Trials«.

• Hodepine og migrene
  • Smerter i muskel-skjelett-systemet
  • Allergi/astma
  • Bihulebetennelse
  • Mage/tarm forstyrrelser
  • Svangerskapskvalme
  • Urinveisplager
  • Gynekologiske forstyrrelser, menstruasjonssmerter, infertilitet
  • Plager i forbindelse med overgangsalder
  • Lettere depresjons- og angsttilstander
  • Søvnløshet, uro, ulike stresstilstander.
  • Fødselsforberedende akupunkturbehandling

Hva skjer hos akupunktøren?

Akupunktøren kartlegger pasientens plager gjennom et intervju og undersøkelse, og velger så ut akupunkturpunktene som skal stimuleres. Nålene som brukes er tynne, sterile engangsnåler. Det settes vanligvis mellom 5-20 nåler, og behandlingstiden er ca 20 minutter.

Her kan du lese mer om akupunktur

akupunktur

Ønsker du å prate med en akupunktør?