Manuellterapi i Stavanger

Manuellterapi er en spesialistutdanning  for fysioterapeuter innenfor muskel og skjelett-lidelser. En manuellterapeut undersøker, behandler og forebygger muskel og skjelett lidelser. I tillegg kan en manuellterapeut bistå pasienten til å bli grunnleggende sterkere og sunnere for å få en optimal helse.

Hva behandler manuellterapeuten

• Plager i muskel og skjelett systemet (musklatur, ledd, sener og nerver
  • Nakkesmerter
  • Kjeveproblematikk
  • Fotsmerter
  • Idrettskader (Innen idrett har manuellterapeutene en sentral rolle som støtteapparat blant idrettsutøvere)
  • Rehabilitering og trening etter operasjon eller brudd
  • Belastningsskader

Hva skjer hos manuellterapeuten?

Hos en manuellterapeut får du en grundig undersøkelse og behandling for dine muskel/skjelett plager. Manuellterapeuter bruker forskningsbaserte undersøkelser og behandling for å lindre smerter og oppnå normal funksjon I kroppen. Hos en manuellterapeut vil du få en kvalifisert vurdering av dine plager og en klargjøring av hvor lang tid det vil ta før dine plager blir bedre. En manuellterapeut er også en primær kontakt, dvs. at man kan bli henvist til bildediagnostikk som MR, CT og røntgen og annen utredning om dette skulle være nødvendig. En manuellterapeut kan også sykemelde. Du trenger ikke noen henvisning fra lege for å gå til en manuellterapeut. Dette sikrer en rask hjelp og oppfølging av dine plager.

Under behandling benytter manuellterapeuten seg av ulike typer behandlingsmetoder alt etter om det er muskulatur eller skjelettsystemet som er primær årsaken til smertene. Eksempler på ulike behandlingsmetoder kan være bløtvevsbehandling, muskeltøyninger, mobilisering, manipulering eller spesifikk og funksjonell trening. En manuellterapeut hjelper deg også til å forebygge tilbakefall av plagene. En manuellterapeut hjelper deg til å ta i bruk dine egne ressurser for at du skal ha mest mulig kontroll på dine plager.

Her kan du lese mer om manuellterapi

Trykk her

Ønsker du å prate med en manuellterapeut?

Menu Title