Behandling av spedbarn

Kiropraktorer ser jevnlig spedbarn som har spenninger i muskel- og skjelettsystemet. I mange tilfeller kan selve fødselen være årsaken. Fødselen kan være traumatisk for mor, og kanskje enda mer for barnet. Det er mye krefter som ofte blir brukt på barnets hode og nakke. Dette kan føre til låsninger og spenninger som seinere kan presentere i symptomer som irritabilitet, gråting/skriking, dårlig amme/sugeevne, dårlig søvnmønster etc. Barnet er laget for å tåle den påkjenningen/belastningen det er å passere gjennom fødsels kanalen, men i noen tilfeller kan denne belastningen bli for stor og derfor føre til plager i muskel- og skjelettsystemet. Dette ser vi oftere hos spedbarn som har blitt født med tang, vakuum, nød-keisersnitt og sugekopp. I mange tilfeller velger foreldre å ta med barnet til kiropraktor for en sjekk etter fødsel, selv om barnet er symptomfritt.

Vanlige plager å oppsøke oss for:

• Favorittside
  • Generell urolighet, kolikk lignende symptomer (Babyen din gråter hjerteskjærende og intenst. Trekker beina oppunder seg, fekter med armene og presser hodet bakover. Trøst hjelper ikke. Det som skulle være en fredfull tid sammen med den nyfødte har utviklet seg til småbarnsforeldres verste mareritt. Kolikk er en samlebetegnelse som viser seg ved at barnet gråter utrøstelig hver dag (antall timer gråt) i en lengre periode. 10-15 % av alle barn får kolikk).
  • Asymmetrier i hodet: skjeve hoder/flatt hode
  • Ammeproblemer/sugevansker
  • Motoriske problemer
  • Problemer med å løfte hodet liggende på magen, krabbe eller gangproblemer

Når kiropraktoren velger å behandle et spedbarn, vil det alltid i forkant ligge til grunn en grundig undersøkelse av barnet. Selve behandlingen er meget skånsom, og prinsippet er det samme som ved behandling av voksne, nemlig å få muskulatur og ledd til å bevege seg normalt. Behandlingen er ikke forbundet med ubehag eller plager for barnet. Rådgivning er en vesentlig del av behandlingen. Amming, kost, morsmelktillegg, søvnatferdsmønster, hvordan bære barnet, hvordan trøste barnet er gjerne temaer som blir berørt.

Klinikk Libra har lang erfaring i behandling av spedbarn/barn, ta kontakt dersom vi kan hjelpe deg

Urolig spedbarn, spedbarnskolikk, behandling av spedbarn