Akutte korsryggsmerter

Akutte korsryggsmerter, også kalt akutt lumbago, er en smertefull, men som regel ufarlig tilstand. Mange blir raskt bedre, men tilbakefall er dessverre vanlig. Enkelte ganger forverres tilstanden til isjias eller utvikler seg til en kronisk tilstand med gjentatte tilbakefall eller vedvarende smerter. Årsakene til akutte korsryggryggsmerter er mange og sammensatte. Derfor må forebygging og behandling tilpasses individuelt og sees i et helhetsperspektiv. Søk derfor kyndig hjelp hos din kiropraktor, manuellterapeut, osteopat eller fysioterapeut for dette.

Vanlige symptomer

• Kan oppstå akutt eller gradvis
  • Smertefull og stiv korsrygg, verst om morgenen og ved sitting
  • Hoste og nyse-smerter
  • ”Kom-i-gang” smerter etter langvarig ro
  • Best å gå og ligge
  • Ryggen ”svikter”
  • Smerter ned i bekken/hofter

Vanligste årsaker

• Arvelighet
  • Lite fysisk aktivitet
  • Overvekt
  • Plutselige overbelastninger
  • Aktivitet med gjentatt feilbelastning
  • Psykiske belastninger og mistrivsel

Utbredelse og varighet

• 4 av 5 vil få vondt i ryggen i løpet av livet
  • Halvparten av oss har hatt plager siste året
  • 1 av 10 har ryggsmerter nå

Dette kan du selv gjøre ved akutte korsryggsmerter

Finn en så smertefri stilling som mulig slik at klarer å slappe av. Start med forsiktige bevegelser med denne stillingen som utgangspunkt. Begynne å gå så snart du klarer det. Konsentrer deg om å slappe av slik at du beveger deg så uanstrengt og naturlig som mulig selv om det gjør vondt. Si til deg selv at det går over. Veksle mellom bevegelse og avlastning i smertefrie stillinger. Slik klarer du totalt å bevege deg mer uten å overdrive. Gå heller mange korte turer enn en lang. Undersøkelser viser at jo raskere du kommer tilbake i bevegelse og opptar normal aktivitet, desto raskere blir du smertefri. Du kan ha nytte av smertestillende og betennelsesdempende medikamenter for å lindre smerter i akuttfasen.

Isjias

Isjas er ett folkelig uttrykk på irritasjon av isjasnerven. Isjiasnerven er kroppens lengste nerve. Den er en stor, tykk nerve som egentlig er en samling av lange nervetråder som starter i nedre del av korsryggen, går gjennom bekken og sete til bakside av lår og legg, og ender opp fremme i tærne. På vei nedover forsyner den mange forskjellige strukturer, blant annet muskler, sener, leddbånd, ledd, blodårer og hud. Isjas går som regel over av seg selv, men hvis dette medfører store plager kan det være hensiktsmessig å kontakte en kiropraktor, manuellterapeut, osteopat eller fysioterapeut.

Årsakene kan være

• Betennelse rundt nerveroten som oppstår ved akutt skiveprolaps i nedre del av korsryggen. ·
  • Forkalkninger og slitasje som gjør at nerveroten kommer i klem.

Symptomer og smerter

• Smertene følger isjiasnerven på baksiden av låret og leggen, og helt ned i foten
  • Smertene stråler nedenfor kneet og det følger ofte med en prikking eller nummenhet i huden på fot og legg.
  • Nervesmertene er typisk skarp, intens og veldefinert, ofte beskrevet som en ”elektrisk strøm” eller et ”tak” inne i benet. Det kan være vanskelig å gå på tærne eller hælene, fordi trykket på nerven kan lamme fot- og leggmuskulatur. Ved nevrologisk undersøkelse kan noen av refleksene være svakere eller borte, følsomheten i huden redusert og du kan miste kraft i enkelte muskelgrupper.
  • Det er ofte vondt å strekke foten helt ut, og det gjør vondt når du bøyer deg fremover.

Utbredelse og varighet

• Mellom 5-10 % av pasienter med ryggsmerter har isjias
  • Gravide er mer utsatt for å få isjias
  • Isjias er svært plagsomt og ofte langvarig; 80 % blir bra uten operasjon i løpet av 3 måneder
  • Langtidssykmelding er ikke uvanlig
  • Bare 5 % av pasienter med skiveprolaps og isjias blir operert

Hvis du ønsker mer informasjon om korsryggsmerter kan du trykke her.